Monday, June 20, 2011

مشاور ارشد میرحسن موسوی/حکومت مسئول مستقیم جان دوازده اعتصاب کننده است

مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، با اشاره به اعتصاب غذای اعتراضیِ گروهی از زندانیان سیاسی در زندان اوین، که در اعتراض به جانباختن مرحومان هاله سحابی و هدی صابر صورت گرفته، مسئولیت مستقیم هر حادثه ای در ارتباط با این زندانیان را بر عهده حکومت دانست و هشدار داد که دیگر نخواهند توانست با توجیهاتِ غیرقابل توجیه، عملکرد خود را و حادثه ای مشابه حادثۀ هدی صابر (مرگ بر اثر اعتصاب غذا) را تکرار کنند.
اعتصاب واکنش در برابر ظلم و  بی قانونی
به گزارش جرس، اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میر حسین موسوی و سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، روز شنبه ۱۸ ژوئن در دانشگاه نورثوسترن شهر شیکاگو با ایراد سخنرانی پرداخت، که در مقدمه سخنانش، به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به شهادت هاله سحابی و هدی صابر اشاره نمود و دلیل این اعتصاب و اقدامات مشابه را، واکنش در برابر “ظلم” و “بی قانونی” و “تضییع حقوق انسانی” دانست و همزمان مسئولیت مستقیم هر حادثه ای در ارتباط با زندانیان اعتصاب کننده را بر عهده حکومت اعلام کرد.

مشاور میرحسین موسوی، همچنین خاطرنشان کرد حاکمیت فعلی با شعار و فریادهای کذب خود، آنچه در حال انجام آن است، استفاده ابزاری و سوء استفاده از دین بوده و سعی در فرار از مسئولیت های خود دارد.

امیرارجمند وظیفه تک تک اعضا و حامیان جنبش را نیز، پشتیبانی از زندانیان اعتصابی و اعلام مسئله آنان به گوش جهانیان ذکر کرده و خواستار پیگیری این مسئله توسط سازمانها و مقامات و فعالان سبز شد.
کابرد فتنه برای اقتدارگرایان: فتنه، وجود مخالف نیست، بلکه عدم قبول مخالف فتنه می باشد
وی همچنین با اشاره به ماه خرداد و رخدادهای مهم این ماه، انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را مورد بحث قرار داده و مجددا بر تقلب و دستکاری در آن انتخابات تاکید ورزید و پیرامون ادعاهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس که خود را عضو فراکسیون اصلاحات می داند، اما بر “صحت انتخابات” تاکید ورزیده، این اظهارات را “نسنجیده”، ناشی از عدم آگاهی” و همچنین ناشی از تفکرِ “ماندن به هر بهایی در قدرت” ذکر کرد.

ارجمند با انتقاد از اطلاق واژۀ “فتنه” توسط برخی فعالان و مقامات و مدعیان، آنرا اشتباهی فاحش خواند و تصریح کرد “فتنه، وجود مخالف نیست، بلکه عدم قبول مخالف فتنه می باشد.”
برای  تجمعات ساختگی میلیارد ها هزینه می کنند ولی حضور مردم در خیابان را تقبییح
امیر ارجمند در ادامه ضمن بیان اینکه منشا و منبع مشروعیت قدرت سیاسی و قوانین چیزی جز خواست و اراده آحاد مردم نیست گفت: “اگر مشروعیت قدرت ازآن مردم هست، مردم باید بتوانند نهادهایی که بر آنها رهبری می کنند را در موضع خود قرار داده و حدود اختیارات آنها را تغییر دهند”.

این فعال جنبش سبز، با انتقاد از اینکه برخی افراد و مقامات در قدرت، یا چسبیده به قدرت، مدعی شده اند که جنبش سبز مردم را به “کف خیابان” جهت اعتراض و درخواست مطالبه دعوت کرده، حضور مردم در تظاهرات و راهپمیمایی را یکی از تبلورهای حضور و اراده آنان دانست و خاطرنشان کرد “پس اگر کف خیابان بد است، چگونه است که آقایان هرگونه تظاهرات ملی و عرفی را در جهت تایید سیاست های خود، مصادره به مطلوب می کنند و برای تجمع ساختنِ جمعیت، میلیارد میلیارد هزینه می کنند.”
نمی توانیم بگوییم فردی برفراز  قانون اساسی است یا قانون اساسی از وی مشروعیت می گیرد
مجلس گوش به فرمان  نشانه بی توجهی به قانون است
وی تغییر قانون و مقامات و رهبران کشور را، امکان پذیر و حتی حق قانونی و طبیعی مردم و آحاد جامعه دانست و در ادامه با مخاطب قرار دادن حکومت گفت: “اگر شما از قانون اساسی صحبت می کنید و می گویید ما قانون اساسی داریم، نمی توانید بگویید یک فردی بر فراز قانون اساسی است، نمی توانید بگویید یک فرد اختیاراتی دارد که در قانون اساسی قید نشده و نمی توانید ادعا کنید که قانون اساسی مشروعیت خود را از او می گیرد” و ی خاطر نشان کرد که مجلس گوش به فرمان رهبری و یا هر شخص دیگر نشانه عدم وجود دموکراسی و قانون گرایی است.”
نگاه بلند مدت بر مبارزه مسالمت آمیز
امیرارجمند با اشاره به چالش های در پیش روی جنبش سبز بر اهمیت ابتکار، خلاقیت و استفاده از تجربیات سایر کشورها برای غلبه بر موانع و احیای شبکه های اجتماعی تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به لزوم نگاه بلند مدت بر مبارزه مسالمت آمیز به عنوان استراتژی جنبش سبز تاکید نمود.
دل بستن به مداخله خارجی و رفتن به  دنبال تحریم بسیار خطر ناک و بی آینده
این فعال جنبش سبز در ادامه گفت: “تجربیات کنونی نشان می دهد که دل بستن به مداخله خارجی بسیار خطر ناک و بی آینده است. همچنین رفتن به دنبال تحریم های اقتصادی که به بنیان های اقتصادی کشور صدمه می زند در دستور کار جنبش نباید باشد و شورای هماهنگی راه سبز امید به شدت با این نوع تحریم ها مخالف است”.
حیات جنبش وابسته به خواست و اراده مردم است
مشاور میرحسین موسوی در پایان با بیان اینکه جنبش سبز از دوران شکل گیری خود گذشته و اکنون در مرحله تثبیت به سر می برد، عدم امکان حضور خیابانی را، نشانۀ رکود جنبش ندانست، بلکه حیات جنبش را وابسته به خواست و اراده مردم ذکر کرد، که با تلاش در جهت ایجاد تشکیلات و زیرساخت های مناسب به نتیجه خواهد رسید.

امیرارجمند، «شورای هماهنگی جنبش راه سبز» را، تنها بخشی از جنبش سبز ذکر کرد، که وظیفۀ آن، تنها “ایجاد هماهنگی” و “تشکیلات سازی در سطح مردم و فعالان”، در جهت “فراهم ساختن امکان مشارکت عمومی در سطح ایرانیان” می باشد.

No comments:

Post a Comment